Această pagină web folosește cookie-uri. Pentru mai multe informații despre utilizarea acestora, a acceptării și valabilității puteți afla aici

ok
Menu
20 LeiÎnregistrareLogare20 LeiCoșul de cumpărături
AcasăAcasăInspirații

Pavel Vopařil: „Vrem să creăm conținut care să inspire, să binedispună și să ajute”

Traducerea și adaptarea: IVANCEA IRINA • 29. IANUARIE

Bonami sărbătorește 8 ani. Iar acest start-up a devenit deja foarte mare. Însă fără a face vreun compromis în ceea ce privește ideile care i-au stat la bază: deschidere, creativitate, accent pus pe calitate. Dimpotrivă. Dăm absolut totul pentru a duce aceste valori la niveluri și mai înalte.

Pavel Vopařil, CEO-ul Bonami, ne-a explicat care au fost cele mai mari provocări ale anului care tocmai s-a sfârșit și de ce este important să ne concentrăm pe conectarea lumii online cu cea offline.

De ce este nevoie pentru ca viziunea startup-ului Bonami să fie perpetuată până la un business măsurat în cifre de ordinul miliardelor?

Pavel: Să trăiești acea viziune. Lumea ce ne înconjoară și piața pe care activăm se schimbă foarte rapid. Pentru ca o companie să supraviețuiască, trebuie să se adapteze. Spre exemplu, învățând lucruri noi, abordând alte profile umane și făcând schimbări structurale. Însă este important ca principiile ce stau la baza acestor aspecte să rămână neschimbate. Iar eu cred că Bonami se mișcă foarte bine în această direcție. Probabil acesta e și motivul pentru care a reușit să treacă peste etapele riscante de creștere și două schimbări de CEO.

Ne bazăm pe deschidere, mai ales în interiorul companiei. Întâlnirile cu oameni de la toate nivelurile sunt foarte comune; toți angajații au acces la informații cum ar fi bugetul, veniturile sau poziția pe piață. Este o abordare destul de neconvențională. De ce este atât de importantă pentru tine?

Pavel: Din mai multe motive. În primul rând, arată încrederea mutuală care există între mine și echipa mea. Cred că toate informațiile sensibile vor fi tratate corect de orice membru al echipei. Totodată, e foarte important pentru mine ca toți colegii să știe exact situația în care ne aflăm.

În al doilea rând, îi ajută pe toți să înțeleagă cum munca lor se traduce în rezultatele financiare ale companiei și în succesul său general. La sfârșitul zilei, a avea succes financiar este un criteriu foarte obiectiv de măsurare al gradului de satisfacție al clienților cu privire la ceea ce le oferim. Iar accesul la aceste informație le oferă tuturor un sentiment de securitate.

În al treilea rând, angajații din companie ajung să afle astfel de informații pe căi indirecte și mi se pare cu atât mai inutil să ascunzi aceste detalii.

Diferențele dintre lumea online și cea offline devin din ce în ce mai vagi. Primii care reușesc să conecteze cel mai bine cele două lumi vor fi câștigătorii.

În ultimii ani, o temă de bază este sustenabilitatea - nu doar a materialelor, ci și a aspectelor logistice. Cum s-a reflectat acest trend asupra funcționării Bonami?

Pavel: Cu privire la gama de produse, observăm o creștere constantă a cererii pentru produse sustenabile, iar aceasta este și direcția în care dorim și noi să ne îndreptăm. Pe de altă parte, când vine vorba de logistică, trebuie să învățăm cum să găsim un echilibru între sustenabilitate și satisfacția clienților.

O să vă dau exemplul ambalării și livrării oglinzilor. Acesta este un caz în care ne luptăm pentru a găsi echilibrul între utilizarea a cât mai puțin material pentru ambalare (pentru a fi cât mai sustenabili), garantând, totodată, că produsul ajunge la client în stare perfectă.

Acest an a fost un punct de cotitură pentru multe companii - forțate fiind să își schimbe fundamental modul de operare, să se adapteze mai mult la lumea online. Cu toate acestea, Bonami a fost o platformă bazată pe online încă de la concepție. A avut Bonami ceva anume de învățat? A accelerat această situație niște acțiuni?

Pavel: Da, însă, în mod paradoxal, ne-a accelerat expansiunea în lumea fizică. Se pare că diferențele dintre lumea online și cea offline devin din ce în ce mai vagi. Jucătorii tradiționali au fost nevoiți să investească masiv în tehnologie, în timp ce jucătorii din e-commerce au învățat cum să lucreze și cu lumea offline. Primii care reușesc să conecteze cel mai bine cele două lumi vor fi câștigătorii.

Acesta este motivul pentru care am deschis 4 magazine fizice în Cehia și unul în Slovacia și am lansat propriul serviciu de livrare (plus servicii adiționale) în 3 țări. Pe scurt, am învățat cum să oferim clienților noștri tot ce e mai bun din ambele lumi.

Prezentarea unor piese de design, mai ales prin internet, este o provocare. S-a schimbat cumva percepția consumatorilor despre cumpărarea de mobilier online în ultimii 8 ani?

Pavel: Categoric. În general, am observat o trecere majoră a retailului către online, iar mobilierul nu face excepție. E adevărat că segmentul nostru este abia la început în această privință, însă tendința este evidentă, după cum ne arată chiar creșterea Bonami. Și după cum spui, este o provocare. Însă sarcina noastră, a retailerilor, este să oferim și o altă oportunitate clienților, dacă este posibil.

Bonami, spre exemplu, garantează returul în decurs de 365 zile, fără a oferi măcar un motiv; am deschis magazine fizice în Cehia pentru ca orice client interesat să poată vedea și atinge canapeaua sau covorul care îl atrage; căutăm în fiecare zi alte mijloace pentru a depăși toate barierele ridicate de vânzarea online a mobilierului.

Se încearcă, de asemenea, și deschiderea către client prin conceperea de conținut care să servească drept inspirație. Există planuri pentru a dezvolta acest concept prin noi platforme?

Pavel: Da, Bonami urmărește ridicarea pe doi piloni strategici în viitor: vânzarea de produse și crearea de conținut care să binedispună, să inspire și să ajute. Anul trecut, am încercat să ne diversificăm gama de produse, în anii ce urmează ne vom concentra pe conceperea de conținut pentru o varietate de platforme.

Realitatea virtuală poate fi o soluție excelentă în ajutarea clienților să facă o alegere.

Următorul pas în facilitarea luării unei decizii de către clienți ar fi alocarea unui „mentor”. Cum ar funcționa un astfel de sistem?

Pavel: Exact ca o vizită în magazinul de antichități al unui vânzător erudit, însă fără presiunea de a „cumpăra ceva neapărat”. Vrem să le explicăm clienților care le sunt opțiunile pentru materiale, preț sau nivel de calitate, ori să le evidențiem aspecte de neratat (sau care nu trebuie subestimate) atunci când iau o decizie.

Ce posibilități se întrevăd, spre exemplu, în prezentarea produselor prin intermediul realității virtuale?

Pavel: E un subiect despre care sunt multe de spus; există companii care investesc în aceste tehnologii și cred că ele reprezintă o soluție ce va face experiența cumpărăturilor online mult mai simplă pentru client. Vom vedea, totuși, cât de repede și în ce direcție se dezvoltă această utilizare a realității virtuale.

Care a fost cea mai mare provocare de la Bonami de până acum?

Pavel: Aș prefera să numesc două. Prima este menținerea nivelului înalt, actual, al culturii organizaționale în Bonami. Pe lângă schimbarea de CEO survenită în ultimul an și jumătate, compania a crescut semnificativ, recrutând mulți oameni noi, cu background-uri foarte variate. Totodată, am construit o nouă parte „fizică” a companiei, în ciuda faptului că oamenii s-au văzut, în cea mai mare parte a anului, doar prin Google Meets.

Fiecare dintre aceste circumstanțe are ramificații complexe asupra culturii unei companii. Cu atât mai mult dacă ambele au loc într-un singur an, așa cum s-a întâmplat cu Bonami în 2020.

A doua provocare a fost conceperea unei noi abordări față de client pentru a ne păstra puternici în fața competitorilor și pentru a convinge clienții să ne aleagă în mod constant. Ambele sunt factori-cheie în dezvoltarea Bonami pe termen lung. Și am convingerea că vom avea succes.

Pe care dintre măsurile luate în această perioadă o consideri ca fiind cea mai curajoasă și care ar fi cea mai educativă?

Pavel: Atunci când volatilitatea datorată epidemiei de Covid a început să fie vizibilă în piață, la începutul anului, iar vânzările au început să scadă, m-am gândit mult la oprirea investițiilor noi până când situația ar fi devenit din nou favorabilă.

Din fericire, împreună cu echipa mea, am luat decizia de a investi pentru îmbunătățirea majoră a gamei de produse și deschiderea magazinelor fizice din Cehia și Slovacia, dublarea capacității depozitului și a inventarului nostru, în încercarea de a livra comenzile clienților noștri cât mai rapid și în condiții mai bune. Am avut nevoie de foarte mult curaj și la fel de mulți bani pentru a lua această decizie, însă a fost cea corectă și a dat rezultate pentru Bonami.

Iar cea mai educativă? Am aflat cât de important este să ai o cultură organizațională puternică și o echipă de oameni minunați alături - astfel, toate lucrurile se petrec mai ușor și mai rapid.

Apreciez simplitatea în viață, în afaceri și în modul meu de a trăi. De aceea, cea mai mare parte a obiectelor din locuința mea sunt în stil scandi, de la Bonami.

Și în sfârșit... cum trăiește șeful Bonami? Care este stilul tău preferat?

Pavel: Apreciez simplitatea în viață, în afaceri și în modul meu de a trăi. De aceea, cea mai mare parte a obiectelor din locuința mea sunt în stil scandi, de la Bonami, iar designer-ul nostru m-a ajutat să aleg câteva piese de mobilier de design, împreună cu accesorii care li se potrivesc.